شاید فکر کنیم اثر رژ لب ، قرمز رنگ است! اما این موضوع پدیده ای فیزیکی نیست، بلکه اقتصادی است! شاید بارها به این موضوع برخورده باشیم که گوشی تلفن همراه یک کارمند، از گوشی تلفن همراه مدیرعامل، گرانتر یا هم قیمت باشد! یا اینکه رفت و آمد کارکنان به کافه ها از مدیران بیشتر باشد!! یا افراد فقیر بیشتر هزینه برای تفریحات می کنند و غیره! این موضوع نه بد است نه خوب! بلکه یک پدیده روشن است. اثر رژ لب، برای توضیح و تشریح همین موضوع ابداع شده و کشف آن، پاسخ بسیاری از سوالات ما را خواهد داد.
به بیان دیگر می توان گفت اثر رژ لب (Lipstick Effect) پدیده یا رفتاری اجتماعی-اقتصادی است که پیرو آن، در دوران یا زمان رکود اقتصادی، بحران های مالی یا کاهش توان خرید کالاهای اساسی زندگی، انسانها تمایل به خرید کالاهای لوکس کوچک و مقرون به صرفه مانند رژ لب می کنند. کالاهایی تا حدی پرستیژی، که قابلیت و توان خرید آنها را داشته باشند. در مقابل در همین زمان، از خرید کالاهای بزرگ و گرانقیمت اجتناب میکنند.
این پدیده، هنوز بصورت کاملاً علمی اثبات نشده اما نمونه های عملیاتی و تحقیقاتی فراوانی این نظریه را اثبات و تایید نموده اند. انسانها در هر شرایطی که قرار داشته باشند، حتی در تنگناهای مالی، سعی دارند به شکلی، راهی برای ترمیم و بهسازی روحیه شان بیابند. این ترمیم روحیه موجب ایجاد شادی های موقت و احساس لذت خواهند شد.
شاید شنیدن این اپیزود، برای همه کارفرمایان و کارکنان مفید و الزامی باشد و بتوانیم از این موضوع به عنوان مرجعی روشنگر، برای دوستانمان هم ارسال کنیم و در آگاهی آنها، سهیم باشیم.
پادکست مدیروز فضایی است برای مدیریت عمر و زندگی و توسعه فردی و کسب و کار.
راوی:
فرامرز عیب پوش
وبسایت مدیروز:
www.modirooz.com