هیچ انسانی کار کردن برای دیگران را به کارآفرینی ترجیح نمیدهد! بی شک همه در جست و جوی دستیابی به موفقیت هستند؛ هدفی که تنها برای یک درصد از آنها محقق خواهد شد و سایرین با رها کردن آرزوهایشان شکست را با آغوش باز پذیرفته و به استقبال روزمرگی و زندگی معمولی میروند.
البته از عادت ذاتی انسانها نمیتوان غافل شد! آنها برای تحمل آسانتر سختیها و فراموش کردن رویاهایشان مسائل را توجیه میکنند، برای سوگواری مرگ استعدادها و بیهوده شدن فرصتهایی که خداوند در اختیارشان گذاشته متقاعد میشوند و نهایتا اهداف دیگران را به آرزوهای خود ترجیح میدهند و افسوس بزرگ آن است که بر خلاف باور آنها مسیر موفقیت و کارآفرینی دشوار نیست!
بسیاری از ما در دهکده ی انفعال و ناامیدی گرفتاریم، نمیدانیم که در آن سوی تپه هم زندگی جاریست و اکنون وقت آن است شما را با مسیری آشنا کنیم که برای سفر به وادی موفقیت و کارآفرینی آماده شوید.
نکته: موفقیت جنبه های گوناگونی دارد، تمرکز این مقاله، موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار میباشد.
بی مقدمه … آنها نمیگذارند موفق باشید!
صحبتمان را با یک تذکر جدی آغاز میکنیم. شما از کودکی تحت تاثیر نظرات دیگران بوده اید، طرز فکر و عملکرد آنها تا حد زیادی به شما منتقل شده و این در حالیست که ۹۹ درصد اطرافیانتان انسانهای موفقی نبوده اند! پس دور از ذهن نیست که تفکرات و اعتقادات کنونی شما هم امیدوارانه نباشد.
مطلب زیر نقل قولی از مقاله ی جماعت همه چیز دان و تخریب ایده ها از وبسایت ویکی تولید (راهنمای موفقیت و کارآفرینی) است که به روشنی این مطلب را بیان میکند:
“احتمالا به یاد نخواهید داشت؛ زمانی که کودکی دو ساله بودید درک صحیحی از محیط اطراف و بایدها و نبایدهای آن نداشته و بدون دانستن علت برای انجام بسیاری از کارها تنبیه شده اید.
به مرور زمان آموختید برای تصمیمات و رفتارتان از تایید والدین و اطرافیان اطمینان حاصل کرده و از تنبیه یا عواقب آن پیشگیری نمایید؛ تاییدی که لزوما کلامی نیست و گاها با نگاه کودک به چهره ی والدین و بررسی حالت آن (خشمگین، خوشحال یا معمولی) رخ میدهد.
شما از کودکی برای اهمیت دادن به نظرات دیگران تربیت شده اید. در آن زمان با انجام هر کار به ظاهر ساده ای ممکن بود با عصبانیت یا خشم اطرافیان روبه رو شوید، بعبارتی کودک انسان قبل از هر تصمیم یا عملکرد جدید نگران نارضایتی اطرافیان یا عواقب غیر قابل پیش بینی آن است.
پس از سالها این ترس کودکانه در وجود شما ریشه دوانده و رشد کرده است، یاد گرفته اید قبل از هر تصمیم جدیدی از نظرات دیگران مطلع شوید چرا که نگران عواقبی هستید که به ذهن دیگران رسیده اما شما از درک آنها عاجز هستید … غافل از آنکه شرایط کنونی بسیار متفاوت است.”
https://wikitolid.ir
همیشه استثنایی هست .. !؟ پیش نیازهای موفقیت
بعضی افراد شرایط خاص و منحصر بفردی را تجربه میکنند؛ از نعمت خانواده محرومند، آزار و اذیتهای شدیدی را تحمل کرده و در فقر مطلق بسر میبرند یا دچار معلولیتهای جسمی و بیماریهای سخت و لاعلاج هستند و …
بعضی اعتقاد دارند که این جماعت میتوانند اسوه ی صبر و الگوی مقاومت باشند، موفقیت آنها در گروی لبخندی است که امیدبخش سایرین و نشان دهنده ی قدرت و استقامت آنها در مواجهه با مشکلات است.
آیا شما هم موفقیت مالی و کارآفرینی این افراد را دور از ذهن میدانید؟ اگر پاسخ مثبت است احتمالا تاریخ را مطالعه نکرده و به فهرست ثروتمندترین افراد حال حاضر بی توجه بوده اید.
تعداد زیادی از همین افراد توانسته اند علاوه بر تقدیم لبخند الهام بخش خود به سایرین، در عرصه های کارآفرینی و کسب و کار نیز موفقیت های بزرگی ثبت کنند.
در دستیابی به موفقیت هیچگونه محدودیت فیزیکی یا استثنایی وجود ندارد! تنها پیش نیاز این سفر داشتن امید به آینده و انگیزه ی موفقیت و کارآفرینی است.
زیاده گویی تعطیل! آسان ترین راه رسیدن به موفقیت چیست ؟!
همانطور که قول دادیم در ادامه شما را با آسانترین راه رسیدن به موفقیت آشنا خواهیم کرد، کافیست در چهار گام تاثیرگذار و با کمک منابع معرفی شده مسیر خود را سپری نمایید.
نکته ی مهم : فراموش نکنید که ذهن شما موفقیت را مسیری پیچیده میداند و عجیب نیست اگر سادگی این مسیر برایتان غیرقابل باور باشد!
قدم اول. ایده ی خود را انتخاب کنید! ایده پردازی نکنید
بسیاری از جوانی تا میانسالی ایده پردازی میکنند بدون آنکه برای اجرای آنها اقدامی انجام دهند! کمال گرایی بزرگترین مانع شما در کارآفرینی و دستیابی به موفقیت است، پس به دنبال ایده های ناب و فوق العاده نباشید …
بر مبنای علاقه و تجربه ی خود ایده ای را انتخاب کرده و فورا کسب و کار خود را آغاز نمایید. یکی از آسانترین تکنیکها در این مرحله الگوبرداری از کسب و کارهای موفق خارج از ایران است که نمونه ی مشابه داخلی ندارند، در این خصوص فایل صوتی زیر هفت ایده ی ناب را به شما معرفی خواهد کرد که در ایده پردازی شما موثر خواهد بود:
فایل صوتی کسب و کارهای بکر در ایران
البته کمالگرا نبودن به معنای ارزیابی نکردن ایده ها نیست! علی الخصوص که بررسی آنها کار آسانی است و میتوانید با کمک راهنمای زیر (که فایل صوتی نیز دارد) بسادگی این کار را انجام دهید:
نکته: تمرکز راهنمای بالا روی ایده های تولید است با این حال میتواند از تکنیکهای آن در همه ی حوزه ها استفاده کنید.
معمولا کسب و کار به مرور زمان مسیر خود را پیدا خواهد کرد و نهایتا ایده ی شکل گرفته ماهیت متفاوتی نسبت به نسخه ی اولیه خواهد داشت. (پس بیش از حد روی انتخاب ایده وقت نگذارید)
یک پیشنهاد خوب برای کارآفرینی در حوزه ی تولید
اگر ایده ی شما در حوزه ی تولید یک محصول است، مثلا اجناس تزئینی، آرایشی و بهداشتی، خوراکی، صنعتی و …، یک دوره ی آموزشی ۱۲ ساعته ی صوتی کاملا رایگان منتشر شده که شما را در تمامی مراحل راه اندازی کسب و کار راهنمایی خواهد کرد. این دوره شامل محتویات متنی ( توضیحات، تصاویر، نمودارها و …) و فایلهای صوتی (با زبانی کاملا ساده) است و اولین راهنمای اینترنتی رایگان در این حوزه محسوب میشود:
دوره ی آموزشی ایجاد مراکز تولیدی از صفر تا صد
قدم دوم. بدون استرس زیر ساختها را فراهم کنید
اجرای هر ایده به مقدماتی نیاز دارد که لازم است شناسایی کرده باشید، روش آن هم کاملا شناخته شده و علمی است.
در قدم دوم لازم است مدل کسب و کار خود را تهیه کرده و بر مبنای آن زیر ساختها را فراهم نمایید. تهیه ی Business Model کار سختی نیست، لینک زیر کاملترین و آسانترین راهنمای انجام این کار است:
راهنمای ایجاد بوم مدل کسب و کار (+ فایل صوتی)
پس از شنیدن یا مطالعه ی راهنمای بالا میدانید که برای انتخاب شرکا، روش ارائه ی خدمات یا محصول، روشهای کسب درآمد و … چه اقداماتی لازم است!
شاید باورش سخت باشد اما کسب و کارها به همین سادگی ایجاد میشوند! کافیست مدل کسب و کار خود را بگونه ای انتخاب کنید که با بودجه و منابع مالی شما سازگار باشد.
قدم سوم. استقامت در مرحله ی شکوفایی
تمامی کسب و کارها نیازمند گذر از مرحله ی شکوفایی (یا همان خاک خوری) هستند که سپری کردن آن به منزله ی شروع سوددهی و موفقیت کسب و کار خواهد بود.
حقیقتا در این مرحله مدیران و کارآفرینان لایق شناسایی شده و مسیر خود را از سایرین جدا میکنند و سایرین تسلیم یکی از افکار زیر خواهند شد:
– ایده های بهتر و کم دردسرتری وجود دارد و ادامه دادن این کسب و کار منطقی نیست.
– بخشی از سرمایه هایمان در آغاز این کسب و کار از بین رفته و با ادامه دادن آن بخش دیگری نیز از بین خواهد رفت.
– در شرایط کنونی اقتصاد کارآفرینی امکان پذیر نیست.
– هزینه های محاسبه شده بسیار کمتر از هزینه های واقعی بوده است، ادامه ی کار ممکن نیست.
– شرکایمان مناسب نیستند و ای کاش این کسب و کار را با تیم بهتری آغاز میکردیم. (یا بصورت انفرادی)
– رقبا بسیار قدرتمند هستند و ابراز وجود در کنار آنها غیرممکن است!
در این مرحله شرایطی حاکم میشود که بسیاری از کارآفرینان بصورت کاملا منطقی کسب و کار خود را متوقف میکنند، مرحله ای که لازم است برای آن آماده باشید.
قدم چهارم. از انگیزه هایتان حراست کنید
فرآیند موفقیت تدریجی و مشمول زمان است، در شروع کسب و کار هیچ دستاورد چشمگیر و ناگهانی وجود ندارد و اغلب شور و اشتیاق اولیه دوام نمیاورد (به همین علت طبق گزارش SBA در پنج سال اول، ۹۵ درصد کسب و کارها تعطیل میشوند)، پس لازم است در تمامی مراحل کارآفرینی برای حفظ و ارتفای انگیزه های خود تلاش کنید.
در این خصوص یکی از تاثیرگذارترین پارامترها جامعه ی اطرافیان شما خواهد بود، لازم است با افرادی در ارتباط باشید که اهداف و آرمانهای مشابهی دارند و ضمن انتقال تجربیات مفید در بهبود روحیه و عملکرد شما تاثیرگذار باشند.
اگر از چنین اطرافیانی محروم هستید جای نگرانی نیست! پادکستها بعنوان معجزه ی قرن و همراه همیشگی شما میتوانند بخوبی انگیزه هایتان را تقویت نمایند. دو پادکست زیر مواردی هستند که برای هر کارآفرین و جوینده ی موفقیت توصیه میشوند:
پادکست چنل بی پلاس
از علی بندری که در هر اپیزود یک کتاب را مورد بررسی قرار میدهد و شما دوستی خواهید داشت که در هر دیدار محتویات مفید یک کتاب را به شما منتقل خواهد کرد!
رادیو ویکی تولید
از میلاد اسمعیلی که به تازگی کار خود را آغاز کرده و در هر اپیزود به یکی از موضوعات مهم در حوزه ی موفقیت و کارآفرینی میپردازد؛ پس دوست دوم شما کارآفرینی است که بخشی از تجربیاتش را در اختیارتان قرار خواهد داد.
سخن آخر …
تحقق آرزوها و کارآفرینی دشوار نیست، نقشه ی راه روشن و مشخصی دارد که با پیمودن آن به وادی موفقیت وارد خواهید شد. کلیدواژه ی نقشه ی گنج در ذهن شما و تفکرات شماست، کافیست کوله بار خود را بسته و با قدمی استوار و محکم پای در مسیر آرزوهای خود بگذارید.